Margarina

 

Cand margarina a castigat teren pe piata multi consumatori au fost atrasi de pretul ei mult mai scazut decat al untului, dar si de ” grasimea vegetala”, ” mai dietetica”. Au aparut apoi, treptat, tot felul de informatii cum ca, de fapt, margarina ar fi daunatoare sanatatii.

Exista si ” sustinatori” ai margarinei. Majoritatea lor recunosc ca are unele neajunsuri, dar considera ca acestea sunt exagerate de catre ” adversarii” sai si ca intre margarina si unt, ” raul cel mai mic”, este, in mod cert, margarina.

Care este de fapt adevarul?

Margarina contine grasimi trans. Exista 4 categorii de grasimi: grasimi saturate, grasimi mono-nesaturate, grasimi poli-nesaturate si grasimi trans. Grasimile trans sunt singurele care nu se gasesc in stare naturala. Ele sunt obtinute prin incalzirea si hidrogenarea grasimilor nesaturate vegetale, in scopul de a transforma grasimile nesaturate in niste grasimi solide.

Sunt grasimile trans nocive pentru organism?

Fiind sintetice, obtinute prin transformare radicala a unor grasimi naturale nesaturate, grasimile trans sunt niste grasimi la care omul, ca specie, nu se poate adapta in doar 60 de ani. Pana la un punct, grasimile trans se comporta asemanator ” grasimilor rele”, saturate. Totusi, grasimile trans, din margarina si din multe alte produse din comert, sunt mult mai nocive fata de cele saturate.

Care sunt ” pacatele” grasimilor trans regasite in margarina?

Ele cresc colesterolul rau, in acelasi mod cu grasimile saturate, degradand sistemul cardiovascular.

In plus, fata de grasimile saturate, grasimile trans:

– scad nivelul colesterolului bun, astfel ca efectul lor asupra sistemului cardiovascular este mult mai nociv decat cel al grasimilor animale

– conform mai multor studii s-a dovedit in mod clar ca ele cresc riscul de cancer. Studiile nu au reusit sa se puna totalmente de acord asupra a cat de periculoasa este, exact, aceasta influenta.

– grasimile trans provoaca depresie, fapt dovedit incontestabil de cercetatori.

Grasimile trans ( hidrogenate) se gasesc in margarina, in numeroase alte produse din comert ( biscuiti simpli/ cu crema, napolitane, pateuri, cornuri) si in prajeli ( fast-food sau gatite in casa)

Efectul cel mai nociv dintre sursele de grasimi trans el are margarina. Aceasta, din simplu motiv ca, exceptand apa ( plus sarea si adaosurile de aditivi si vitamine), margarina contine in general, doar grasimi trans. Margarina este realmente, un concentrat de grasimi trans, foarte nocive.

Margarina este uneori daunatoare si prin aditivii folositi, unii dintre acestia potentand ” rezultatele” nefaste ale grasimilor trans. In functie de tipul de margarina si de cel de unt, margarina poate avea sau nu mai putine calorii decat untul. De multe ori, ea nu este mai ” dietetica” decat untul si oricum, eventualele diferente sunt mici. In orice caz, un posibil „avantaj dietetic” fata de unt ar fi chiar ultimul lucru la care sa ne gandim in cazul margarinei.

Daca va este pofta de margarina sau de unt, spuneti „NU” ambelor alimente si alegeti nuci, migdale ori seminte de dovleac crude. In cazul in care trebuie sa alegeti intre margarina si unt, alegeti untul!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s