Laptele de vaca VS. laptele de soia

Concurentii prezentului episod au, fiecare, sustinatori fideli si inversunati. Exista numeroase polemici legate de raspunsul la intrebarea “Care este mai sanatos: laptele de vaca sau laptele de soia?”.

Avantajele laptelui de soia fata de laptele de vaca:
–    nu contine lactoza, putand fi consumat fara probleme de catre cei care sufera de intoleranta la lactoza;
–    grasimile saturate sunt in cantitati infime in laptele de soia. In locul lor laptele de soia contine grasimi nesaturate, sanatoase. De aceea acest lichid, spre deosebire de laptele de origine animala, protejeaza inima;
–    contine fibre, ajutand la eliminarea produsilor reziduali si la mentinerea sanatatii tubului digestiv;
–    laptele de soia contine substante flavonoide care protejeaza inima, dar in cantitati mai mici decat multe dintre legumele si fructele proaspete.

Ce avantaje are laptele de vaca?
–    proteine de calitate superioara;
–    calciu natural: laptele de vaca are de peste 10 ori mai mult calciu fata de laptele de soia neimbogatit cu calciu. Deseori laptele de soia este imbogatit cu calciu, dar calciul din laptele de vaca este mai usor asimilabil de catre organism.

Care dintre ele este mai dietetic?
Laptele de soia simplu are in general un raport ceva mai mic intre calorii si proteine fata de laptele de vaca. In schimb, laptele de soia cu ciocolata sau cu alte arome are si un adaos mai mare de zahar si este, de obicei, mai putin dietetic fata de laptele de vaca neindulcit.

Care este, asadar, mai sanatos?
In acest caz un “verdict” universal valabil nu exista.
Daca nu aveti probleme cardiovasculare si nici intoleranta severa la lactoza, recomandarea noastra este sa consumati atat lapte animal, autentic, cat si lapte de soia. Laptele animal ar trebui sa primeze cantitativ fata de cel din soia, dar sa nu fie consumat in cantitati mari.
Alegeti de preferinta lapte de soia din culturi nemodificate genetic (daca acest lucru apare scris pe ambalaj sunt sanse mai mari sa fie asa, deoarece exista controale si in aceasta zona) si, daca gustul nu va deranjeaza, fara adaos de arome (variantele aromate sunt si destul de dulci).

Sunteti cardiac(a) sau aveti probleme cu colesterolul? Consumati mai mult lapte de soia si mai putin lapte animal. Laptele de vaca il puteti alege degresat sau semidegresat in acest caz (exista si un dezavantaj aici, cel al lipsei/aportului mai redus de vitamine liposolubile).

In cazul intolerantei la lactoza, merita sa incercati sa va reobisnuiti organismul cu consumul de lapte: cresteti treptat cantitatea de lapte, pornind de la cantitati foarte reduse. Uneori aceasta intoleranta este reversibila: crescand lent cantitatea de lapte, nivelul de lactaza (enzima responsabila cu digerarea lactozei) din intestine tinde sa revina.
Daca nu aveti rezultate, puteti cumpara din farmacii lactaza (de obicei este sub forma de capsule) sau consuma (in locul laptelui) iaurturi plus lapte de soia (iaurtul contine lactoza – ceva mai putina ca laptele – dar contine si lactaza – de obicei suficienta sau aproape suficienta pentru digestia propriei lactoze).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s