Mituri despre cartofi

Cartoful este un aliment controversat: gasim despre el ba ca ingrasa, ba ca, de fapt, este recomandat in dieta; ca este plin de elemente nutritive sau, dimpotriva, ca are doar amidon. Ce este adevarat si ce fals din afirmatiile cel mai des intalnite despre cartofi?

1) Cartoful ingrasa.
Adevarat: cu un raport mic intre proteine si calorii (in jur de 2/85 la 100 de grame) cartoful este, intr-adevar, un aliment ineficient. In plus, contine mult amidon si fibre putine, astfel incat combinat cu alte alimente ingreuneaza digestia, eliberarea de energie si favorizeaza acumularea de tesut adipos.

2) Cartoful ingrasa mai putin decat painea.
Fals: raportul dintre proteine si calorii este mai mic decat cel al painii. Comparandu-l cu painea integrala, dezavantajul cartofului este si mai mare: in timp ce painea integrala contine multe fibre, care favorizeaza eliminarea din organism a unei parti dintre glucidele sale inainte de asimilare, cartoful este sarac in fibre.

3) Cartofii sunt buni pentru stomac.
Adevarat, daca sunt fierti: amidonul din cartofii fierti joaca rol de pansament gastric. Cartofii prajiti sunt mai greu digerabili si, chiar daca au si ei un anume efect de tampon gastric, agreseaza ficatul, vezica biliara si pancreasul.

4) Cartofii sunt cancerigeni.
Fals: cartofii in sine nu maresc riscul de cancer. Cartofii prajiti, in schimb, au un anumit efect de crestere a riscului de cancer.

5) Cartofii stimuleaza buna dispozitie.
Adevarat. Efectul pe termen scurt poate fi uneori mai “vizibil” decat in cazul consumului de paine integrala. Consumata pe termen lung, painea neagra si integrala este mai benefica pentru creier si pentru “starea de bine” decat cartoful (consumat regulat), datorita plusului de vitamine din complexul B (in cantitati superioare celor din cartofi).

6) Cartofii cu coaja verde sunt toxici.
Adevarat, in cea mai mare parte. Lumina mai intensa poate inverzi tuberculii si poate creste continutul de glicoalcaloizi (toxici) din cartofi (continut deseori proportional cu sinteza de clorofila, care inverzeste coaja). Glicoalcaloizii nu sunt cancerigeni: ei sunt toxine cu efecte rapide in special asupra sistemului nervos si asupra celui endocrin.

Pentru o dieta cat mai sanatoasa, va recomandam inlocuirea garniturilor de cartofi cu garnituri din varza, conopida sau alte legume (mazare mai rar). Cartofii si orezul nu trebuie eliminate complet din alimentatie, dar consumate rar si doar in mancaruri de post, cu legume (cartofi puteti folosi inclusiv in salate cu legume). Mancarurile din carne n-ar trebui niciodata insotite de cartofi (asimilarea proteinelor se face mai greu iar carbohidratii din cartofi se depun).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s