Adevarat/ Fals…despre alimente

Lista asta ar trebui pusa-n rama, la bucatarie, asa, ca sa o ai la indemana ori de cate ori ai dubii cand o prietena iti spune ultima moda in diete sauetichetele alimentelor te vrajesc  cu efectele lor miraculoase. Doctorul Mihaela Bilic iti spune clar ce trebuie sa crezi din tot ce auzi despre hrana care-ti aduce sanatatea si trup de invidiat.

Adevarat/ Fals despre proteine:

Carnea fiarta nu ingrasa?

Adevarat! Prin fierbere, carnea devine usor de digerat, insa trebuie pusa la fiert in apa clocotita pentru ca porii sa se inchida imediat si toate substantele nutritive sa ramana in carne, nu in apa de fiert.

Oul fiert tare este indigest?

Adevarat! Albumina din albus este o proteina ce se digera doar daca este fiarta, in schimb, galbenusul devine indigest daca este tare. Ideal, oul se mananca foiert, moale sau cleios.

Carnea de pui este mai sanatoasa decat cea de porc?

Depinde! Daca urmarim continutul  de grasime trebuie evitata carnea de porc in cazul persoanelor cu colesterol  si trigliceride crescute. In ceea ce priveste persoanele anemice este bine de stiut ca fierul exista doar in carnea rosie. In cazul puilor se poate pune si problema de cati hormoni a fost nevoie ca sa ajunga in timp record la greutatea unei gaini.

Recomandat: carnea rosie

Mai bine peste decat carne de porc, vita sau pui?

Adevarat! Pestele contine proteine ca si celelalte tipuri de carne, dar este bogat in grasimi nesaturate ( cele sanatoase) si minerale si este mult mai usor digerabil fata de acestea. Pestele si frcutele de mare sunt mai putin calorice si de aceea este obligatoriu sa mancam peste ( de preferat proaspat) de minim 3 ori/ saptamana. Insa, nimeni nu va fi certat daca in fiecare zi mananca peste. Va mai amintiti sloganul: ” Nicio masa fara peste!”? Ei bine, nu era un slogan comunist.

In spanac gasim mai mult fier decat in carne?

Fals! Chiar daca  continutul de fier in spanac si alte legume cu frunze verzi este foarte crescut, acesta nu poate fi absorbit in intestinul uman. Principala sursa de fier a omului este carnea, cat mai rosie si mai cruda, alaturi de organe precum ficatul si splina, depozite de fier atat la om, cat si la animale. Fierul din carne se absoarbe si mai bine in prezenta vitaminei C, deci, o friptura in sange alaturi de o salata verde e reteta perfecta impotriva anemiei.

Carnea nu contine fibre?

Adevarat! Din metabolismul carnii nu rezulta niciun fel de reziduuri solide si, ca urmare, bolul alimentar trebuie completat cu legume proaspete si  produse cereale, astfel exista riscul ca un regim bogat in carne sa fie urmat de constipatie.

Carnea e responsabila de guta?

Adevarat! Toate alimentele  bogate in purina ( carnea rosie, vanat, carnea de animal tanar – vitel, miel, dar si ciocolata, au ca rezultata depunerea acidului uric la nivelul articulatiilor mici si aparitia atacului de guta.

Regimul proteic duce la slabire rapida?

Adevarat! Se pot pierde in 2 saptamani 5-7 kg prin consumul exclusiv de proteine, pentru ca excesul de proteina se  transforma foarte greu in grasime. Exista insa riscul de pierdere a masei musculare deoarece organismul este obligat sa-si arda proteinele constitutionale pentru a obtine  putina glucoza, ca sursa de energie si pentru buna functionare a sistemului nervos.

Cei care vor ” muschi” trebuie sa manance carne?

Adevarat! In conditiile unui efort fizic intens sau daca este urmarita cresterea masei musculare prin sport este indicat  sa fie consumate in principal proteine de calitate superioara ( carne, lapte, oua) ca materie prima pentru sinteza de aminoacizi.

Regimul vegetarian este mai sanatos?

Fals! Legumele si cerealele nu contin toti aminoacizii esentiali, prin urmare, unele proteine ce au la baza acesti aminoacizi nu pot fi sintetizate. Regimul vegetarian duce si la o carenta de vitamine, mai ales cele din grupul B si vitaminele  liposolubile A, D, care se gasesc doar in produsele animale, ca sa nu mai vorbim de fier si zinc. Este recomandat, ca solutie de mijloc, regimul lacto-vegetarian pentru a putea asigura organismului toate principiile alimentare de baza.

Adevarat/ Fals despre glucide:

Este adevarat ca paine ingrasa?

Fals! Nu paine ingrasa, ci produsele care sunt asociate cu ea. O felie de paine are 80 de calorii, iar o  felie de cascaval are 180 de calorii. Bineinteles ca o paine intreaga ingrasa, dar 1-2 felii la masa sunt obligatorii.

Paine prajita e mai putin calorica?

Fals! O felie de paine prajita are exact acelasi numar de calorii cu una proaspata, deoarece, prin prajire se pierde numai apa, deci, este mai usoara ca greutate.

Paine proaspata ” umfla” burta?

Adevarat! In procesul tehnologic de pregatire al painii se foloseste drojdia de bere a carei perioada completa de fermentatie este de 12 ore. De aceea este recomandat sa fie consumata paine ” veche” de 1 zi.

Grahamul sau paine cu tarate nu ingrasa?

Fals! Paine neagra sau intermediara contine mai multe tarate ( fibre) care ajuta digestia, insa continutul caloric este usor inferior painii albe ( 230 de calorii/ 100 g fata  de 280 de calorii/ 100 g). Paine neagra ( 1 felie = 35 g) este mai grea decat painea alba ( 1 felie = 25 g) si in final se ajunge la echilibru, adica, 1 felie de paine alba 25 g = 1 felie de paine neagra – 35 g = 80 calorii.

Nu trebuie sa asociem carnea cu paine sau cartofii?

Fals! Alimentatia corecta si sanatoasa prevede ca fiecare masa sa contina toate principiile alimentare, deci este normal ca proteinele din carne sa fie asociate cu glucidele lente din garnitura pentru a se absorbi adecvat. Disocierea dintre proteine si carbohidranti se face pe perioade scurte, de maxim 2 saptamani si are ca scop slabirea rapida ( dar incorecta) dictata de probleme stricte de sanatate.

Mierea este naturala, deci nu ingrasa?

Fals! Mierea este naturala si sanatoasa, dar contine fructuoza si acelasi numar de calorii ca si zaharul( 4 calorii/ gram). Deoarece zaharul este cristalizat si ocupa volum mai mare se ajunge la ecuatia paradoxala: 1 lingurita de zahar= 13 calorii, 1 lingurita de miere= 22 calorii. Mierea mai are si proprietatea de a stimula pofta de mancare, prin urmare este recomandata copiilor si persoanelor subnutrite sau care si-au pierdut apetitul. In cazul in care vreti sa folositi miere la indulcit este de 4 ori mai mare decat zaharul.

Zaharul brun este mai sanatos decat cel alb?

Adevarat! Zaharul brun este extras din trestie de zahar si este mai putin prelucrat si rafinat decat zaharul clasic obtinut din sfecla de zahar. Ca numar de calorii insa, este identic.

Zaharina este cancerigena?

Fals! Nu a fost demonstrata stintific aceasta teorie, insa principalul dezavantaj al zaharinei este acela de a schimba gustul preparatelor la temperatura inalta. Aparitia indulcitorilor sintetici pe baza de aspartam a rezolvat aceasta problema, acesta fiind stabilit termic. Fructuoza lichida este un indulcitor natural ce poate subtitui cu succes zaharul.

Ciocolata pentru diabetici nu ingrasa?

Fals! In diabet, pacientii prezinta un deficit de insulina si deci, nu au voie sa consume zahar. Dulciurile pentru diabetici sunt facute cu fructuoza pentru ca ea este mai noninsulinogena ( nu determina descarcarea in sange de insulina). Prin urmare, obiectivul acestor produse este de a nu contine zahar rapid si nu calorii mai putine. Ciocolata pentru diabetici poate avea uneori calorii mai multe decat ciocolata normala.

Laptele cald baut seara te ajuta sa adormi?

Adevarat! Senzatia de foame si glicemia scazuta din sange au ca efect o stare  de anxietate, irascibilitate, nervozitate, slabiciune musculara. Glucidele lente din lapte reusesc sa rezolve aceasta situatie, ca un aport caloric minim ( 100 calorii/cana), iar starea de bine ce urmeaza ne permite sa adormim.

O dieta fara dulciuri duce la depresie?

Adevarat! Serotonina este o substanta care se secreta la nivelul creierului si da ” starea de bine”. Mesele bogate in carbohidranti cresc nivelul serotoninei, dar acelasi efect il putem avea si cu 1 portie de orez sau paste, nu este obligatorie felia de tort pentru a fi binedispusi. Si cealalta extrema este valabila, dietele proteice pe langa faptul ca duc la depresie, pofta de dulciuri creste extrem de mult si exista pericolul ca intr-un moment de slabiciune sa inghitim 2 ciocolate intregi.

Adevarat/ Fals despre lipide:

Exista colesterol ” bun” si colesterol” rau”?

Adevarat! In sange  exista LDL  – colesterol asociat cu riscul crewscut de boli cardiovasculare si se reflecta de obicei in valoarea colesterolemiei. este un colesterol ” rau ” al carui valoare nu rebuie sa depaseasca 200 mg/ml si care reflecta de obicei cantitatea  de trigliceride ( grasimi) pe care le mancam. Fractiunea ” buna” a colesterolului este HDL – colesterol cu rol de protectie cardiovasculara  si cu valoare ideala de peste 50 mg/ml in sange.

Anumite uleiuri nu au colesterol?

Adevarat! Colesterolul exista doar in produsele animale, ca urmare, niciunul din uleiuri le vegetale nu contine colesterol. Sloganul ” fara colesterol”  afisat de anumite etichete este pur publicitar, uleiurile nu contin colesterol, dar cantitatea de calorii este la fel de mare ca a grasimilor animale ( unt, slanina)

Uleiul de masline este mai sanatos?

Adevarat! Uleiul de masline contine acizi grasi nesaturati cu rol protector pentru inima, in timp ce uleiul de floarea soarelui este bogat in vitamina E. O alta mare calitate a uleiului de masline este stabilitatea termica, adica posibilitatea de a fi incalzit la temperaturi foarte mari fara a-si modifica structura. Este corect prin urmare ca prajelile sa fie facute in ulei de masline, uleiul de floarea soarelui se descompune in  produsi toxici – acetilcolina.

Margarina este mai sanatoasa ca untul?

Fals! Margarina este un produs inferior ( si, evident mai ieftin) obtinut prin solidificarea fortata a uleiurilor vegetale care sunt transformate din starea lor naturala lichida in stare solida cu ajutorul hidrogenizarii. In jurul acestui proces pot aparea accidente din care rezulta acizi grasi in forma ” trans” care sunt cancerigeni. Este de preferat sa consumam unt de calitate superioara, bogat in vitamina A, D si E, in cantitate mai mica decat sa apelam la margarina. Si nu uitati: caloriile sunt aceleasi!

Uleiul de peste este sanatos?

Adevarat! Grasimea din peste este o grasime speciala ce contine acizi grasi nesaturati cu rol protector cardiovascular. Din pacate, la noi in tara nu se consuma suficient peste si de acea este recomandat ca pestele si fructele de mare sa existe de cel putin 3-4 ori in meniul nostru saptamanal. De preferat pestele proaspat ( nu conservele)  si salbatic ( nu de crscatorie), iar uleiul de peste trebuie folosit in cazuri de stricta necesitate, astfel poate duce la supraponderabilitate sau obezitate la adulti.

Alunile si nucile hranesc creierul?

Adevarat!  10 nuci sau alune consumate zilnic hranesc celula nervoasa si ne ajuta sa fim mai ” destepti”.

Exista alimente care cresc colesterolul?

Foarte adevarat! Acestea sunt zaharul rafinat, deci toate dulciurile, grasimile animale ( slanina, unt , smantana), margarina, cafeaua si fumatul. Produsele care scad colesterolul sunt:  fructele, legumele, cerealele, soia, grasimea din peste, laptele si produsele lactate degresate, uleiul de porumb, masline, ceapa, usturoiul si ardeiul iute.

Branza nu ingrasa?

Fals! Branza este cel mai mare pericol pentru siluet, ea continte pana la 80% grasime. O felie de cascaval este echivalenta cu 3 felii de paine, asa ca nu va amagiti mancand telemea cu rosii, nu o sa slabiti prea tare.

 

 

Anunțuri

Un gând despre “Adevarat/ Fals…despre alimente

  1. Corect este „hidrogenare”, nu „hidrogenizare” – referitor la partea despre margarina, numai ca informatia este veche, margarina nu se mai produce rpin hidrogenare de mult timp, de aproape 20 de ani sau ceva de genul asta.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s