Ankh

Hmmm, sa va zic de ce vreau sa scriu un post despre treaba asta. De cativa ani buni, port mereu la gat un lantisor cu un medalion. Acesta este un ankh. Nu-l dau jos decat la evenimente importante, atunci cand, chiar nu merge cu tinuta mea. Dar asta nu inseamna ca il las acasa, il am mereu cu mine, in portofel daca nu la gat. Si toata lumea cand il vede are  o problema – ce reprezinta ” treaba aia”?

Pai, sa va zic. Inca de mica, sunt fascinata de Egipt. E singurul loc unde imi doresc cu adevarat sa merg, pentru piramide si pentru sfinx. De-a lungul timpului am vazut fel de fel de  documentare despre Egipt, despre faraoni, despre musulmani, despre religia lor. Ma incanta, ma face curioasa si cel mai mult….imi place. Si uitandu-ma la acele documentare, aratau mormintele faraonilor, unde am putut observa pe pereti fel de fel de imagini, simboluri, etc. Printre ele fiind si acest ankh. Asa ca m-am documentat, ce inseamna ankh-ul si ceea ce am aflat m-a convins sa-l port mereu cu mine.

Asa ca sa va spun si voua ce simbolizeaza ank-ul, nu de alta, dar incerc sa evit aceste intrebari stupide, de genul: ” ce-i aia de la gatul tau?”

Ankh-ul este o hieroglifa egipteana, simbol al vietii lungi. Faraonii primeau o amuleta sub forma ankh-ului la nastere. Ankh-ul a fost pentru vechii egipteni simbolul Vietii Vesnice. Acestia erau reprezentati foarte adesea langa un  ankh ( Anqet, Ptah, Satet, Sobek, Osiris, Ra, Isis,  Hathor, Anubis si multi altii), ca dovada a abilitatii lor de a transcede moartea. Sarcofagele faraonilor aveau un ankh amplasat pe pieptul regelui pentru a simboliza rasuflarea Vietii Eterne. ( ex: Tutankamon)

Simbolul Ankh-ului nu se limiteaza la viata materiala, ci trece mai departe de ea, simbolizand viata in moarte, de asemea era folosit si pentru protectia impotriva spiritelor rele. Unele teorii sustin ca ankh-ul reprezinta rasaritul soarelui. Bucla simbolizand soarele, linia orizontala simbolizand orizontul, iar linia verticala simbolizand traiectoria soarelui.

O alta teorie privind simbolul sustine ca ankh-ul reprezinta uniunea dintre principiul masculin si cel feminin ( uniunea dintre cer si pamant). Ankh-ul nu numai ca simbolizeaza viata eterna, atat cea materiala cat si cea spirituala, insa reprezinta si puterea de a da si sustine viata. Este asociat in general cu lucrurile materiale precum apa – pe care egiptenii o considerau capabila de a regenera viata – aerul, soarele, precum si cu zeii.

De-a lungul anilor, ankh-ul a devenit simbolul vietii si a imortalitatii, al Universului, al puterii, al apei si aerului datatoare de viata. Forma sa, asemanatoare cu o cheie a incurajat credinta ca poate deschide portile mortii. Ankh-ul nu este doar o simpla cruce ci si o reprezentare simbolica a corpului uman. Bucla fiind capul, linia orizontala, mainile, iar linia verticala – picioarele. Este aducator de bani si noroc.

Exista si un mit referitor la ankh. Se spune ca daca cineva il pierde sau il sparge, nu mai are foarte mult de trait. 

Sper ca acum v-am lamurit si ca nu voi mai fi pusa in situatia de a explica ce inseamna.

17 gânduri despre “Ankh

  1. Foarte interesantă postarea și eu am un Ankh, îl port mereu, e de argint, deci se potrivește la orce. Baftă!!!

  2. foarte frumos. pai asa am patit si eu. am cautat pe google si am dat peste blog-ul tau.
    am vazut ca ai scris acolo despre ankh-ul tau, care iti poarta noroc. asa am si eu unul si il port mereu, niciodata nu-l dau jos de la gat. si il am de vreo 7-8 ani.

  3. frumos articol 🙂 eu l-am scris de muuuult pentru ca am pus un tag la un articol „ankh” si aveam cautari de pe google si am zis stai sa scriu… si de atunci zilnic intra 2-3 persoane care cauta ankh bla bla….

    eu am una unicat, din lemn…facut manual si sper sa nu se strice :))

    eu nu prea il dau jos…

Lasă un răspuns

