Alimente pentru creier

Creierul este (indeosebi) la noi, oamenii, un mare consumator de energie: desi nu reprezinta, in medie, decat 2% din masa corporala, foloseste 20% din aportul total de calorii – si asta in zilele obisnuite, in care nu il suprasolicitam. Creierul nu este doar lacom, ci si foarte pretentios: conteaza enorm, pentru ca el sa-si faca bine treaba, ce lipide, glucide, vitamine, minerale si alte substante folositoare lui ii oferim.
Care sunt cele mai bune alimente pentru creier?

9 ) Ficatul, datorita vitaminelor din complexul B si in special prin cantitatea mare de vitamina B9 (acid folic) continute. Din cantitatea de vitamina B9, vitamina sensibila la caldura, se pierde in jur de 50% in cazul prepararii normale a ficatului. Chiar si asa, cantitatea ramasa este destul de ridicata (ficatul crud contine peste 500 de micrograme de vitamina B9 la 100 de grame de produs).

8 ) Spanacul crud. Ajuta creierul prin vitamina B9, fier si antioxidanti (vitamina C, luteina etc.).

7) Ouale: din nou vitamina B9 este cea care transforma ouale in “vedete” ale tonusului cerebral. Ouale contin, de-asemenea, si alte vitamine din complexul B. Aceste vitamine au, toate, un rol esential in sanatatea creierului. Ouale mai includ, de-asemenea, si proteine bune.

6) Conopida si broccoli, tot datorita vitaminelor din complexul B, dar si prin vitamina C continuta. De preferat este sa le consumati fierte putin sau crude.

5) Lintea si fasolea. Acestea sunt, inainte de toate, bogate in carbohidrati lenti. Transformarea lor treptata in energie asigura o mai mare constanta a cantitatii de glucoza din sange si, prin aceasta, o corecta aprovizionare a creierului. Lintea si fasolea – in mod special fasolea rosie – sunt destul de bogate in vitamine din complexul B. In plus, sunt surse bune de proteine (in privinta proteinelor sunt depasite, cel putin calitativ, de carne).

4) Cerealele integrale: pentru carbohidratii lenti si vitaminele B. Aproximativ aceeasi valoare pentru tonusul cerebral ca fasolea si lintea.

3) Fructele de padure si strugurii, datorita in primul rand pigmentilor puternic antioxidanti continuti (antocieni si in special resveratrol). In plus, aceste fructe reprezinta o sursa foarte bogata de vitamine, mai ales vitamina C.

2) Pestele gras: ton, somon, macrou etc. Acesta contine grasimi bune (si) pentru creier (printre care Omega 3) si cantitati mari de vitamine din complexul B. Conteaza mult cum le preparati: prajit, pestele gras poate dauna creierului. Preparat la cuptor este bun. Fiert este cel mai util creierului si intregului organism, dar mai putin gustos. Tonul (ca de altfel si celelalte specii), din pacate, nu este prea folositor la conserva, iar tonul proaspat are un pret foarte ridicat. Pestele gras contine si proteine de calitate superioara.

1) Nucile si migdalele. Ocupa o pozitie mai buna fata de peste nu doar datorita compozitiei in sine (care este mai complexa, ajutand creierul si prin vitamina E plus mineralele continute), ci si datorita faptului ca nu necesita preparare termica (practic, ar trebui sa comparam nucile crude cu pestele gatit).

Premii speciale
Acestea sunt rezervate unor produse pe care nu le consumam zi de zi, dar a caror valoare pentru mentinerea tineretii tesuturilor cerebrale si a bunei functionari a creierului este extrem de ridicata.

Vorbim despre:
3) Drojdia de bere, care contine intreg complexul de vitamine B. Concentratiile sunt si ele ridicate (spre exemplu, drojdia este mai bogata de 5-7 ori in acid folic fata de ficatul crud).

2) Germenii de cereale (grau, orz etc.), prin glucidele de buna calitate continute, concentratia mare de proteine, enzime si vitamine din complexul B.

1) Laptisorul de matca, datorita in special acetilcolinei continute (cel mai bogat produs natural in acest ester cu rol de neurotransmitator) si a vitaminelor B.

 

About these ads

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s